Ahad, 4 November 2012

Tarikh Darul Naim Siri 2 - Jom kenali Kelantan.

Sumber: www.muzium.kelantan.gov.my

Hari ini perkongsian Tarikh Darul Naim Siri 2 - Bersempena dengan Perayaan Ulang Tahun ke-100Majlis Agama Islam Kelantan, MAIK. Rasanya lebih baik kita teruskan siri Tarikh Darul Naim ini dengan meninjau sejarah bangunan pejabat MAIK. Jom kenali Kelantan.


Dahulunya sebelum berpindah ke pejabat sekarang iaitu di Kompleks Islam Darulnaim di Lundang, Kota Bharu, bangunan pejabat MAIK terletak di Jalan Sultan di tengah bandar lama Kota Bharu. Bangunan ini terletak berhampiran dengan Masjid Muhammadi dan di pinggiran Sungai Kelantan.

Pada asalnya bangunan ini merupakan rumah kediaman dua tingkat milik Dato' Menteri Kelantan (setaraf Menteri Besar), Che Hassan bin Mohd Salleh. Beliau adalah seorang pegawai tinggi Melayu semasa negeri Kelantan di bawah naungan Siam.

Bangunan ini siap di bina pada tahun 1902. Bangunan ini memiliki reka bentuk yang unik iaitu sebuah rumah kayu model Rumah Perabung Pecah Lima. Reka bentuk ini adalah satu reka bentuk rumah Melayu Kelantan-Patani yang popular pada penghujung abad ke-19 dan awal abad ke-20.

Rumah kediaman beserta kawasannya ini telah dibeli oleh MAIK pada 31 Julai 1917 dengan harga $15,000.00 dengan wang kutipan zakat fitrah yang mula dikumpulkan pada bulan Januari 1916. Pada tanggal 9 Ogos tahun yang sama MAIK mula mendiami bangunan tersebut sebagai pejabatnya.

MAIK kekal berpejabat di sini selama 72 tahun sebelum berpindah ke Lundang pada 16 Februari 1990. Pejabatnya itu berada di tingkat atas bangunan ini.

Manakala di tingkat bawah bangunan ini digunakan sebagai tempat belajar bagi murid-murid Madrasah Muhammadiyah Melayu (lelaki). Sekolah ini ditubuhkan pada 5 Ogos 1917.

Pada bulan Februari 1932 tingkat bawah bangunan ini bertambah padat dengan wujudnya Madrasah Muhammadiyah Melayu (perempuan) pula. Akhirnya kedua-dua Madrasah ini berpindah ke bangunan barunya di Jalan Merbau, Kota Bharu pada tahun 1956.

Menurut rekod bangunan ini telah diubah suai sebanyak tiga kali iaitu pada tahun 1917, 1962, dan 1991. Pengubahsuaian terbesar yang pernah dilaksanakan ialah pada tahun 1991. Pengubahsuaian ini telah menelan belanja sebanyak RM218, 000.00. 

Secara kasarnya bangunan ini masih lagi mengekalkan reka bentuk luaran yang asal melainkan reka bentuk dalamannya yang telah pun berubah ciri-cirinya yang asal itu.

Sumber: The Kelantan Times

Sekian dahulu untuk kali ini.


-----T.T.-----




p/s:  Sebarang khilaf pada sesiapa yang menemukannya pohon dibetulkan.

Asalnya tulisan ini dijadikan status FB Tokdin Tuman. Selamat berkunjung ke Ekspo MAIK 2012 di laman Istana Negeri Kubang Kerian. 

Rujukan: Abdul Razak Mahmud, 2005. Ikhtisar Sejarah Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan