Selasa, 11 Februari 2014

Musim Batuk


Sila klik ada artikel tentang batuk.
Foto:  Wonder Doctor
Syukur kepada Tuhan kerna pada malam ini menulis lagi aku. Pada saat ini aku sedang batuk. Huk…hukk...hukks...ahuk. Begitulah lebih kurang bunyinya. Barangkali di Kelantan ini sekarang musim tersebarnya kuman batuk. Maklumlah dengan keadaan cuaca yang tak menentu ini. Sejuk panas sejuk panas, badan pun tak boleh nak tahan. Usahkan badan manusia, komputer ke robot ke boleh ‘jammed’ kalau sekejap sejuk sekejap panas. Tengok karburetor kereta sajalah, waktu panas menggila tiba-tiba masukkan air sejuk dalam tangki air itu tentulah karburetor boleh jadi tak kena. Kalau badan kita ini lagilah mudah nak terkesan dengan perubahan cuaca yang ekstrem ini.

Foto: Buteyko Breathing
Sebelum ini kecoh satu negara bahkan satu Nusantara agaknya tiba-tiba cuaca jadi ala-ala Cameron Highland, Genting Highland, dan juga Kundasang, Sabah. Yakni sejuk. Di Indonesia kecoh katanya ada tempat sampai turun salji. Betul ke tidak itu tak tahulah. Dengar khabarnya khabar angin itu tipu-tipu saja. Entahlah kalau betul pun tak pelik sebab kalau suhu jatuh salji boleh terhasil terutamanya di kawasan tanah tinggi seperti di pergunungan. Biasanya di puncak gunung yang tinggi saja bersalji jadi sekarang ini kalau suhu lebih rendah di kawasan bawah sikit dari puncak gunung itu boleh saja bersalji.

Walau apa pun saya ada dengar seorang kawan yang sedang bekerja di Indonesia sana itu tapi tak ingat di mana pernah komen di FB tentang kisah salji ini. Ada kawan tanya betul ke di Indon ada salji. Dia selamba balas datanglah ke sini kalau nak tahu. Hahaha, barangkali betul atau tidak. Pedulikanlah yang dah sahih di Kuala Krai, Kelantan memang suhu jatuh sungguh. Tak ingat berapa suhunya tapi yang pasti antara tempat yang paling rendah suhunya.

Dah jauh saya menyimpang. Balik semula cerita batuk. Saya ini orang yang paling tak boleh tahan ubat batuk. Yakni ubat batuk kimia artifisial. Nak-nak yang satu jenis itu. Namanya Sedilix DM-Linctus itu. Baru sahaja pada Jumaat lepas ambil ubat itu semasa berjalan ke rumah kakak saya. Sekali saja ambil pada waktu tengah hari. Lepas itu kesan khayalnya tahan sampai waktu malam. Khayal itu satu hal, yang tak tahannya rasa letih satu badan. Nasib baik tak ada pula nak berjalan naik motor ke apa. Kalau tak jawabnya ke lautlah motor itu. Memang ubat itu berkesan sebab dosnya pun boleh tahan kuatnya. Azabnya kalau orang yang tak tahan jadilah macam saya. 

Satu info lagi kita kena hati-hati kalau ambil ubat batuk kimia buatan ini. Kebiasaannya ubat batuk mempunyai kandungan ephedrine atau pseudoephedrine. Bahayanya hanyalah pada masa ubat itu masih ada dalam badan, lepas itu kita kena buat ujian air kencing untuk dadah ada kebarangkalian boleh dapat keputusan positif untuk amphetamin yakni dadah. Senang cerita kiranya 'false positive'-lah ini. Jadi kena bagi tahulah tentang pengambilan ubat batuk seperti ini. Kalau tak naya kena kes dadah. Ubat batuk Sedilix ini pun ada kandungan pseudoephedrine. Ini bukan saya cakap tetapi kata doktor. Ada  terbaca tulisan seorang doktor di sebuah laman blog. Cubalah klik tengok untuk makluman di Cendekiadoc.

Ubat batuk Sedilix ada pseudoephedrine
Foto: Hellotrade

Beberapa hari kemudian semasa saya balik ke rumah. Ayah saya pun sama terkena batuk juga. Tengok dia di rumah tengah tidur tidur ayam. Keletihan nampaknya. Tanya-tanya, rupa-rupanya dia pun sama makan ubat batuk Sedilix itu juga patutlah jadi macam itu. Nampaknya saya serupa dengan ayah saya jenis yang tak tahan dengan ubat batuk. Bapak borek anak rintiklah katakan. Saya pada masa itu baru saja beli ubat batuk herba jenama Hurix. Sebelum ini saya dah pernah makan. Bagus ubat ini sebab makan tak ada kesan mengantuk. Ubatnya pun berkesan cuma satu saja masalahnya iaitu kena beli dua botollah. Sebab botolnya kecil lepas tu kena ambil 20 ml sekali makan untuk orang dewasalah. Botol pula 60 ml jawabnya tiga kali makan habislah. Ringkas cerita ubat ini mahallah tapi baik sebab tak ada kesan mengantuk dan letih badan. Kalau kita tak sanggup nak makan ubat batuk yang kuat kesan mengantuk dan kita pun nak bekerja maka lebih baik beli ubat batuk herba macam ini.

Ubat batu gamat Hurix
Foto: Dashyou

Inilah ubat batuk yang saya makan itu
Foto: Hurix

Saya suka Hurix sebab rasanya (rasa-sebab tak pasti hehehe)syarikat Hurix ini ada makmal yang buat ubat herba dengan teliti. Ada kajianlah senang cerita. Dos dia pun lebih tepat. Ubat herba ini bagus tapi kalau tak kena dos boleh jadi masalah juga. Banyak saja ubat herba biasa. Yang ini ada makmal kilang yang teratur lagi elok. Hurix ini kalau tak tahu juga ingatlah iklan dia yang terkenal dengan jenama ubat pati gamat untuk luka-luka dalaman macam lepas bersalin, orang yang baru lepas kena bedah dan seumpamanya itu. Masa awal-awal timbul ada iklan seorang doktor kalau tak silap pengasasnya. Kalau tidak pun barangkali doktor pengkaji gamat di Langkawi.

Ini pula jenis pil. Apa lagi belilah kalau batuk !!!
Foto: Hurix

Walau apa pun ubat yang kita makan. Ubat terbaik adalah minum air masak/putih banyak-banyak. Kalau makan ubat saja tapi air itu minum sikit saja tak menjadi juga. Yang lebih penting kita kena ingat Allah yang beri kesembuhan bukannya ubat ke atau air. Asbabnya saja ubat dan air, yang penyebab mutlaknya ialah Allah. Kena yakin itu In Sya Allah Tuhan beri kesembuhan sebab penyakit pun datang daripada-Nya. Berdoalah kepada-Nya. 

Allahumma azhibil ba’sa rabban naas. Isyfii anta syaafii. Laa syifaa’a illa syifaa-uka. Syifaa-alla yughaadiru saqama.

---T.T.---


___________________
N/k: Dicatat pada hari Selasa malam Rabu-12/02/14 = 12 Rabiul Akhir1435 H.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan