Rabu, 1 Ogos 2012

Alahai Dah Masuk Pertengahan Ramadhan...Bagaimana Amalan Kita??

Sekarang ini dah nak masuk pertengahan bulan Ramadhan 1433 H/2012 M. Agak-agaknya dah berapa banyak ibadah yang kita sudah buat atau berapa banyak dosa yang terbuat? Masing-masing cubalah kira amalan diri sendiri. Tak perlulah bising-bising nak hitung amalan orang lain punya. 

        Kalau kiranya amalan kita dalam bulan yang mulia ini sama saja dengan amalan dalam bulan lain itu cepat-cepatlah ambil tindakan untuk perbaiki amal. Yalah bulan Ramadhan ini bukannya calang-calang bulan. Bulan inilah yang di dalamnya terkandung pelbagai kelebihan dan rahmat Allah. Bulan Ramadhan ini pada awalnya rahmat, pertengahannya keampunan, dan pada akhirnya pelepasan diri kita daripada api neraka. 

        Mungkin ramai antara kita ini yang sedikit lalai. Sudahlah bertuah badan dapat kecapi bulan Ramadhan ini buat sekian kalinya namun dalam hati kurang perasaan atau semangat untuk merebut peluang keemasan untuk beribadat sebanyak yang mungkin. Mungkin disebabkan sibuk dengan pelbagai urusan harian sehingga tak sedar peluang keemasan ini. Kalau lupa saya nak ingatkan dalam bulan ini segala amalan kebajikan yang kita lakukan akan dilipatgandakan lebih banyak daripada ganjaran semasa bulan-bulan yang lain. Begitulah juga dengan maksiat akan dilipatgandakan balasan dosanya pula. 

        Jadi apa tunggu lagi, ayuh kita meraih sepenuhnya peluang yang ada. Kita masih belum terlambat. Bulan Ramadhan masih banyak hari yang berbaki lagi. Yang sudah biarlah sudah, yang mendatang jangan disia-siakan.
Penutup..sila layan video solat terawih dari Mekah. 

Salam. Ramadhan Karim.
T.T.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan